DILEMA DIVERSIFIKASI PRODUK: MENINGKATKAN PENDAPATAN ATAU MENIMBULKAN KANIBALISME PRODUK?

Lucius Hermawan

Sari


Product diversification is the company's efforts to increase sales through product diversification. Product diversification is intended to make the product last longer, leading to a product ready for consumption and use, fulfill the tastes, needs and expectations of customers, expand markets, facilitate transportation, employment, value-added, income and so forth. Necessary to diversify creativity, innovation, research, capital, promotion or marketing communication, assistance from government small and medium enterprises. But for companies that do not have a strong foundation, the diversification strategy will backfire for the company itself. Even a less innovative product diversification will be difficult to compete with competitors, the worse is the diversification of products will be consuming existing products (product cannibalism) and bring down each other.

Kata Kunci


Product diversification; purchasing behavior; cannibalism product

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Handayani, E. A. S. 2005. Usaha Diversifikasi Dalam MeningkatkanVolume Penjualan Produk Olahan Apel. Skripsi. Malang: Fakultas PertanianUniversitas Brawijaya.

Kastaman, R. 2007. Analisi Prospektif Pengembangan Produk Olahan Manggis (Garcinia mangostana) Dalam Upaya Meningkatkan Pendapatan Petani. Journal Jurusan Teknik dan Manajemen Industri Pertanian, Bandung.

Khamidi, S., Fauzi, A., & Suyadi, I. 2010. Pengaruh Diversifikasi Produk terhadap Penjualan (Studi Kasus pada Perusahaan Konveksi “Faiza Bordir” Bangil–Pasuruan). Jurnal Universitas Brawijaya Malang, Malang.

Kotler, P., & Armstrong, G. 2008. Prinsip-prinsip Pemasaran. Terjemahan oleh Alexander Sindoro. Jilid I. Edisi 12. Jakarta: Erlangga.

Kotler, P., & Keller, K. L. 2009. Manajemen Pemasaran. Terjemahan oleh Bob Sabran. Edisi 13 Jilid II. Jakarta: Erlangga.

Krestel, H., & Götz, B. 2002. From information supplier to system provider: the diversification of patent information services at patent information centres. World Patent Information. Vol. 24 Issue 2, p143. 3p.

Lupiyoadi, R., & Hamdani, A. 2008. Manajemen Pemasaran Jasa. Edisi 2. Jakarta: Salemba Empat.

Machyudi, Y. 2009. Pengaruh Biaya Pengembangan Produk Terhadap Volume Penjualan Pada CV. Panamas Ligar Perkasa Rajapolah Tasikmalaya. Jurnal Akuntansi FE Unsil, Vol. 4, No. 1, 2009

Publishers Weekly. 2009. Wiley Benefits From Diversification. Vol. 256 Issue 28, p9-9. 2/3p.

Pupuani, N. W & Sulistyawati, E. 2013. Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Kepuasan Konsumen Dan Perilaku Pembelian Ulang (Studi Kasus pada Produk Pasta Gigi Merek Pepsodent di Kota Denpasar). Jurnal Fakultas Ekonomi Universitas Udayana, Bali.

Schiffman, L., & Kanuk, L.L. 2007. Consumer Behavior. 9th Edition. New Jersey: Pearson Prentice Hall.

Shofianah, E., Fauzi, A., & Sunarti. 2014. Pengaruh Atribut Produk Terhadap Keputusan Pembelian (Survei pada Mahasiswa Program Studi Administrasi Bisnis Angkatan 2010/2011 dan 2011/2012 Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya yang Membeli produk Plastik Tupperware). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB) Vol. 9 No. 1 April 2014.

Sutrasmawati, E. 2008. Pengaruh Kompetisi Produk Dalam Meningkatkan Kinerja Pemasaran Melalui Competitive Advantage. Jurnal Bisnis dan Ekonomi (JBE), September 2008, Hal. 91 - 97 Vol. 15, No.2

Verma, M. R., Datta, K. K., Mandal, S., & Tripathi, A. K. 2007. Diversification of Food Production and Consumption Patterns in India. Journal of Agricultural & Food Information. Vol. 8 Issue 3, p87-100. 14p.


Article Metrics

Sari view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.